Hoe maak je een online marketing strategie?

Grow your business

Wat kun je doen om je online zichtbaarheid te vergroten?

Gefeliciteerd, je bent gestart als ondernemer. Wat een droom maar ook zeker een uitdaging die een aantal vragen met zich meebrengt. Want hoe kom je aan klanten? Hoe zet je social media in voor jouw bedrijf? Hoe zorg je voor voldoende online zichtbaarheid. Is het nodig om een website te laten maken?

Er zijn verschillende strategieën die jouw online zichtbaarheid in combinatie met social media verbeteren en waarbij jouw website als een sterk marketingmiddel fungeert. Maar hoe ziet zo’n strategie er eigenlijk uit? Uit welke stappen bestaat zoiets?

Stappenplan voor het bereiken van jouw doelgroep

Fotocollage blij persoon
  1. Doelgroep bepalen

Wie is je ideale klant? Breng dit zo goed mogelijk in kaart om deze persoon effectief aan te kunnen spreken. Waarom dit essentieel is voor goede marketing, lees je hier.

  1. Klantpersona opstellen

Door te werken met een klantpersona komt jouw ideale klant tot leven. Dit is een geweldig hulpmiddel om jouw klantproblemen in kaart te brengen. Bovendien weet je door dit profiel in te vullen hoe je deze persoon moet aanspreken.

En mijn belangrijkste tip: Durf te kiezen, want als je iedereen aanspreekt, spreek je niemand aan! Wil je weten hoe je een klantpersona opstelt? Download hier een template die je helpt bij het opstellen van jouw ideale klant. 

  1. Klantprobleem identificeren & boodschap verduidelijken

Hoe beter jij het probleem en de oplossing van jouw klant kunt identificeren en communiceren, hoe beter zij zich zullen herkennen en jou zullen zien als de expert. Wat is hun probleem? Waar willen ze vanaf? Hoe kun jij hen hierbij helpen?

Wat is jouw oneline marketingboodschap? Wat is het doel dat jij jouw klanten helpt te bereiken? Als coach zou dit kunnen betekenen: “Ik help jou naar een stressvrij leven, met de juiste balans voor jouw gezondheid!! Leer in 8 sessies spanning en stress los te laten en creëer een gezonde levensbalans. Ik help jou in 8 sessies mentaal weerbaarder te worden, zodat stress en spanning geen hoofdrol meer spelen in jouw leven!! Werk in 10 weken aan een betere mentale weerbaarheid, reduceer stress en spanning, en herontdek jouw levensvreugde. 

  1. Uitbreiding/aanpassing van dienst/product (up-selling)

Heb je extra producten of diensten die je zou kunnen aanbieden? Stel je voor dat je als coach extra online nazorg aanbiedt voor jouw klanten. Of online meditatiesessies die zorgen voor meer rust. Dit zou een toegankelijke manier kunnen zijn om mensen met jou in contact te brengen en jou te leren kennen.

  1. In kaart brengen van de salesfunnel

Mensen kopen niet zomaar bij een onbekende, ze hebben ongeveer 12 touchpoints nodig voordat ze met iemand in zee gaan. Mensen moeten jou dus diverse malen online “tegenkomen”. Hoe kun je dit doen? Op welke kanalen ga je posten? Kijk nog eens naar jouw klantpersona en ontdek op welke kanalen jouw ideale klant te vinden is. Daar zou je op kunnen adverteren en op kunnen posten.

  1. Kies de juiste kanalen en gebruik ze

Richt je op niet meer dan 2 kanalen. Ontdek op welke kanalen je de doelgroep kunt bereiken. Met zowel FB als Google kun je zeer gericht adverteren in verschillende regio’s, wat handig kan zijn als jouw bedrijf lokaal gericht is.  

  1. Vullen van contentkalender (blogs en posts)

Het is nu tijd om jouw boodschap, over de problemen van de klant en de oplossing die jij biedt, de wereld in te sturen. Tezamen met advertenties (op social media platformen) versterken deze elkaar, waardoor je meer zichtbaar wordt. Daarnaast zou je wekelijks (kies een vaste dag!) een blogbericht op jouw site kunnen plaatsen met tips voor problemen die mensen kunnen ervaren en waar jij iets aan kunt doen. Deel deze waardevolle content op jouw website. Alle platforms, inclusief Google, houden van nieuwe content om mensen naar hun platform te trekken.

  1. Website aanpassen / maken van landingspagina’s

Een duidelijke boodschap op je homepagina is aan te raden, in combinatie met een weggever in de vorm van een downloadbare pdf. Denk aan een checklist of een aantal tips, die jouw potentiële klanten direct kunnen toepassen. Voor een coach zou dit kunnen zijn: “Hoe verminder je stress in 8 stappen!” Vervolgens kun je aparte landingspagina’s maken met waardevolle content en verdere stappen die ze kunnen nemen. Jouw website is immers meer dan alleen informatie over jouw diensten!

  1. Verspreid de weggever via social media

Nu mensen deze waardevolle tips kunnen downloaden, ontvang jij hun e-mailadres, die je vervolgens met een mailprogramma kunt opvolgen. Op die manier kun je werken aan een relatie met hen. Bied bijvoorbeeld een gratis introductie/coachingsgesprek aan zodat mensen geen obstakels ervaren om met jou in zee te gaan, zo kunnen ze op een “veilige manier” ofwel gratis met jou kennismaken.

  1. Uitwerken van salesfunnel via e-mailmarketing software

Nu kun je d.m.v. zo’n programma een salesfunnel maken waarbij iedereen die eerder jouw tips heeft gedownload, elke week een waardevolle e-mail van jou ontvangt. Mensen die zich uitschrijven van jouw mailinglist waren sowieso al niet van plan klant van je te worden, dus wees hier niet rouwig om. Op die manier hou je echt personen over die je aan jou gaat binden. 

Dit stappenplan helpt jou niet alleen bij het vergroten van jouw online zichtbaarheid, maar ook bij het opbouwen van waardevolle relaties met jouw doelgroep. 

Ben jij een starter en heb je behoefte aan een website voor jouw onderneming? Meld je aan en maak kans op een gratis website voor jouw bedrijf.

Let’s boost your online business! 

Let's boost your online business